Coraz więcej projektantów proponuje klientom miejsca pod ziemią służące do parkowania samochodów. Jest to spowodowane rosnącymi cenami nieruchomości.
Garaż podziemny – koszt wykonania
Garaż podziemny jest bardzo popularnym rozwiązaniem w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych w obszarach gęsto zabudowanych, jak i w blokach. Oferty deweloperów są bardzo różne w zależności od miasta, natomiast najdrożej jest w Warszawie. Za garaż w centrum stolicy możemy zapłacić nawet do sześćdziesięciu tysięcy złotych. Natomiast na obrzeżach owego miasta ta sama przestrzeń będzie kosztowała trzydzieści tysięcy złotych.
W przypadku mniejszych metropolii, takich jak Wrocław czy Gdańsk, ceny będą wahać się od dwudziestu tysięcy złotych na peryferiach do aż trzydziestu pięciu tysięcy złotych bliżej centrum miasta. Zdarza się, że od wykupienia garażu deweloperzy uzależniają podpisanie umowy deweloperskiej, często to właśnie ona ma wpływać na niższą cenę metra kwadratowego mieszkania.
Wynajem garaży
Inwestorzy proponują klientom również wynajem garaży. Ceny takiego wynajmu najczęściej mieszczą się od dwustu do pięciuset złotych za rok użytkowania. Jeśli budynek pomieszkuje niewielka wspólnota mieszkaniowa, to niestety bardzo ciężko jest dokonać przebudowy, która polegałaby na wydrążeniu garażu w stojącym budynku. Spowodowane to jest niewielkimi środkami finansowymi, którymi dysponują lokatorzy.
Jeśli chodzi o budowę podziemnego garażu dla budynków jednorodzinnych, to jest to jeszcze bardziej kosztowne, choć z biegiem czasu może pojawić się dużo więcej możliwości dla takich klientów. Obecnie, jeśli podziemny garaż nie wchodzi w skład naszego pierwotnego projektu, to najlepszą opcją będzie zbudowanie wersji wolnostojącej.
Należy również pamiętać, że wedle rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, na jedno miejsce parkingowe w garażu podziemnym musi przypadać co najmniej jedenaście i pół metrów kwadratowych. Równoznaczne to jest, z tym że użyteczność tego garażu nie wykracza poza trzymanie w nim samochodu. Dla porównania koszt murowanego garażu wolnostojącego wacha się od dwudziestu pięciu do czterdziestu tysięcy złotych. Jednak jest to pomieszczenie o wielkości najczęściej trzydziestu metrów kwadratowych, co pozwoli nam na utworzenie przestrzeni nie tylko do trzymania samochodu.
Garaż podziemny – samochód elektryczny
Jeśli chodzi o parkowanie aut elektrycznych w podziemnych parkingach, to jest to nie mile widziane przez zarządców, a w szczególności ich ładowanie. Gdy planujemy zakup takiego auta, watro jest wcześniej zaopatrzyć się w gniazdko elektryczne, jak i licznik lub przynajmniej sprawdzić, czy istnieje taka możliwość. Z powodu piętrzenia się problemów ze strony spółdzielni bądź wspólnoty mieszkaniowej, załatwianie formalności może okazać się dosyć skomplikowane.
Należy również pamiętać, że nie istnieje żaden przepis, który zobowiązywałby inwestora do zapewnienia źródła energii w owym garażu. Wywodzi się to tylko i wyłącznie z dobrej woli zarządcy oraz dostawcy prądu elektrycznego. Niestety nie zawsze jest to możliwe z powodów technicznych. Bywa też dosyć kosztowne, cena wynosi nawet dziesięć tysięcy złotych.
Nierzadko dochodzi do niecodziennych sytuacji, gdzie na przykład są dostępne gniazdka, ale przykładowo spółdzielnia mieszkaniowa zabrania ładowania aut elektrycznych, jak również wjazdu do garażu samochodów zasilanych prądem, w tym nawet klasycznych hybryd. Faktem jest to, że możliwość ładowania samochodu w garażu to najtańszy oraz najwygodniejszy sposób na uzupełnienie energii. Tylko niestety jak już wiemy, nie zawsze jest to możliwe.
Garaż podziemny – samochód napędzany przez LPG
Coraz częściej w Polsce instaluje się do samochodu benzynowego napęd na LPG. Jest to po prostu czysta oszczędność, ponieważ na gazie jeździ się taniej. Niestety przez zawartość w tej mieszaninie węglowodorów, to głównie butan i propan, gdyż niesie to za sobą kilka wad.
Pierwszą z nich może być bardzo często spotykany zakaz wjazdu takich samochodów do garaży podziemnym. Również przy wjeździe na taki parking w centrach handlowych może nas powitać taki symbol. Choć w takim wypadku zawsze można pojechać do innej galerii.
Jednak nie każdy wie, że przepis, który zakazuje wjazdu do garaży podziemnych pojazdom zasilanych właśnie LPG, w naszym kodeksie drogowym nie istnieje. Wieszane one są z innego powodu. Chodzi tutaj o bezpieczeństwo pożarowe. LPG jest cięższy od powietrza, czego skutkiem jest jego gromadzenie się w zagłębieniach w podłodze. Może nie brzmieć groźnie, ale gdy osiągnie ono odpowiednie stężenie, to w połączeniu z iskrą może wywołać wybuch.
Dzieje się to jednak tylko i wyłącznie w teorii, gdyż zbiorniki na gaz zostały odpowiednio sprawdzone. Strzelano do nich, podpalano oraz poddawano zniszczeniu. Te testy dowiodły, że one nie wybuchną, jak i są całkowicie bezpieczne podczas wypadku. Właśnie zbiorniki są najbardziej niezawodnymi elementami owej instalacji.
Kolejnym zagrożeniem jest zapłon, ewentualna usterka prowadząca do zagrożenia pożarem. Pojawić się może głównie w czasie jazdy. W przyczynach wymienić można między innymi nieprawidłowo prowadzone naprawy, które ingerują w układ LPG.
Warto wiedzieć również, że auto nie musi być uszkodzone, jak i nie musi się nawet przemieszczać, by gaz wydostawał się na zewnątrz. Znak zakazu wjazdu samochodów z instalacją LPG to nie tylko inicjatywa właścicieli takich parkingów. Uprawnia ich również do tego artykuł czwarty rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2010 roku. Dotyczy on ochrony przeciwpożarowej budynków oraz innych obiektów budowlanych i terenów. Nie wszyscy jednak wiedzą, że za wjazd takim pojazdem na parking nie grozi żaden mandat.
Garaż podziemny – formalności
Należy pamiętać, że garaż podziemny jest nieruchomością, więc również tutaj obowiązują pewne formalności. Pierwszą z nich jest zakup stanowiska. Jeśli spisywana jest umowa dotycząca miejsca parkingowego, należącego do części nieruchomości, konieczne jest zrobienie tego u notariusza.
Kolejny to oczywiście podatek od nieruchomości. Obecnie wynosi on 8,37 zł za metr kwadratowy. W przypadku hal garażowych dodatkowo płaci się również za części wspólne hali, takie jak drogi dojazdowe.
Trzecim jest bonifikata od przekształcenia, w związku z przekształceniem użytkowania wieczystego gruntu objęte zostały też garaże. Właścielowi przysługuje bonifikata w spłacie należności, na przykład jest to 98%. Problemem jest to, że nie każdy garaż objęty został takim przekształceniem.
Garaże samodzielne, na przykład te, które znajdują się obok osiedla, nie podlegają przekształceniu we własność. Dotyczy to więc tylko tych, które znajdują się na działkach, gdzie postawiony jest budynek mieszkalny. Przed ostatnim jest ubezpieczenie garażu. Nie ma takiego obowiązku, jednak większość z nich posiada ową polisę. Jest ona równoznaczna z tym, że gdy nasze auto na przykład zaleje z powodu awarii wodociągu, bądź zostanie uszkodzone z powodu odpadnięcia tynku, to możemy domagać się od ubezpieczyciela naprawienia szkód. Oczywiście ostatnią i jedną z najważniejszych jest odpowiedzialność za szkody, które wyrządzimy my albo nasz samochód.
Garaż podziemny – wady i zalety
Zalety
Główną zaletą posiadania miejsca na takim parkingu jest to, że jest ono zawsze bezpłatne dla właściciela. Ale to nie koniec. W nowoczesnych apartamentowcach piętro garażowe połączone jest z górną kondygnacją windą. Dzięki temu łatwiej jest przejść z samochodu do mieszkania z dużą ilością zakupów. W upalne dni auto nie grzeje, bo stoi pod dachem, gdzie temperatura jest znacznie niższa niż na zewnątrz.
W przypadku burzy właściciele samochodów nie muszą martwić się gradem. Tylko posiadacze samochodów mogą wchodzić do garażu wielostanowiskowego, a osoby postronne nie mają wstępu. To gwarancja, że nikt nie uszkodzi ani nie ukradnie samochodu. Gdy pada deszcz, kierowca nie zmoknie, bo szedł z garażu na schody bez wychodzenia. W zimie auto może być od razu gotowe do jazdy. Nie ma potrzeby odśnieżania, skrobania szyb ani podgrzewania silnika.
Wady
Wad jest zdecydowanie dużo mniej i nie tyczą się one każdego parkingu podziemnego. Oto na jakie wady możemy się napotkać w owym miejscu:
- Wąskie miejsca parkingowe.
- Wąskie „korytarze” – jeśli między rzędami miejsc parkingowych nie będzie wystarczającej przestrzeni manewrowej, w godzinach szczytu cały garaż będzie przepełniony ludźmi próbującymi sie przemieścić.
- Strome i słabo wyprofilowane zjazdy z garażu są wyzwaniem dla wielu kierowców, zwłaszcza tych jeżdżących autami o niskim zawieszeniu.
- Ustaw przy ścianie – miejsce parkingowe przy ścianie powinno być szersze niż inne miejsca parkingowe, aby ułatwić wyjazd. W praktyce są węższe i zatrzymanie się na nich wymaga sporych umiejętności.
- Utrudniony dostęp – dojście z samochodu do windy może okazać się problematyczne. Zwłaszcza, gdy deweloper nie zadbał o trasę da pieszych.
- Słaba wentylacja. Wentylacja w takich garażach powinna być przemyślana i dosyć spora, ponieważ, gdy w garażu widać wilgoć oraz jest duszno, to może to przysporzyć wiele problemów w przyszłości.
Osobiście uważam, że garaż podziemny to ogromna wygoda! Warto dopłacić za nią przy zakupie mieszkania.